19 nov. 2010

Spånar och samlar


Har läst i böcker och gått igenom anteckningar från mattekursen. Skissat på idéer utan någon framgång. Vart en trög dag. Kroppen längtar tills min mun säger "Nu är vi klara för idag, låt oss ta helg!!" Det är precis vad munnen kommer att säga när fingrarna har skrivit klart detta blogg-inlägg :) Hurra!!


Här i min röra funderar jag :)



Idag har jag kommit fram till att jag vill fila på lekar som knyter an till/övar/ger erfarenheter av: 

  • Rumsuppfattning
  • Pre-algebra (utveckla barns begynnande algebraiska tänkande)
  • Subitizing (Att man har automatiserat förhållandet mellan räkneord och talbild, ex. när man slår med en tärning och sex prickar kommer upp så vet man direkt att det är "en sexa")
Har spånat lite men inte kommit fram till så mycket.

Pasta är billigt och bra material för mattelek men vet inte riktigt hur jag ska få till det. Jag tror att jag hakar upp mig på att det jag "kommer på" redan har kommits på av någon annan. 
Nä, nu är det helg! Trevlig helg alla!!


Pasta är bra material, men till vad?


2 kommentarer:

  1. Jag tror inte att det gör något att det har blitt gjort innan. Ditt fokus är jo att göra ett samlat mattmaterial som pedagoger lätt kan göra själva och tillsammans med barnen. Då är det ju bara bra att du tar inspiration från det som redan finns.

    SvaraRadera
  2. Bra tanke där. Jag funderar själv i de banorna...

    SvaraRadera