11 nov. 2010

Se matematiken, synliggöra den

"(...) att för att erövra matematikens värld måste pedagogen hjälpa barn att se, uppfatta och förstå matematikens språk (...)" (Doverborg, Pramling Samuelsson, 2007, s. 7)

Hur kan vi hjälpa barnen i förskolan att erövra matematiken?
Jag tror att det handlar mycket om att synliggöra, att visa på matematiken i barnens vardag. Det kan man göra när barnen leker fritt och även under samlingar. Min begrepps-fiskdamm ska bidra till att barnen får höra och erfara matematiska begrepp såsom jämförelseord (ex: kort, kortare, kortast) och placeringsord (ex: uppe på, innanför, i mitten).

"Att låta barn, uppleva olika aspekter av matematik, och gradvis erövra begreppen genom att vuxna hjälper dem sätta ord på erfarandet, måste vara grunden för lärandet i förskolan." (Doverborg, Pramling Samuelsson, 2007, s. 8)










2 kommentarer:

  1. Va bra att du har hittat massa litteratur som styrker ditt arbete! hoppas allt går bra kram

    SvaraRadera
  2. Tack!! Känns skönt att jag gör nått rätt iaf :) Jag har megaångest över den skapande biten och allt känns bara fel så därför läser jag istället :)

    SvaraRadera