30 nov. 2010

Dagens grupphandledning

Idag fick jag möjligheten att visa upp det som jag ännu inte hunnit visa för gruppen. Det var skönt, men tiden var knapp så det blev lite stressigt. Jag har så många olika delar som jag vill visa och utveckla, därför känner jag mig nog stressad vid grupphandledningarna.

Nu har tanken om själva utställningen börjat klarna. Idag var första gången jag diskuterade idén om utställningen och med ens verkade det självklart. Kanske dumt att säga så för då behöver jag säker ändra en massa. Men grundidén är klar. Idén är att jag ska skapa en blogg där jag samlar min lekar, både i foto, text och film. Från bloggen ska andra pedagoger kunna hämta inspiration, idéer och tips till mattelekar i förskolan. Bloggen ska finnas med på en bärbar dator i utställningen. De flesta lekarna ska ligga på olika podier eller bord med tillhörande titel och en eventuell kortfattad sammanfattning till. Bloggen ska finnas med i utställningen så att man kan läsa om hur man gör leken med barnen och hur man som pedagog kan skapa materialet. På ett podie ska ännu en bärbar dator stå med hörlurar till. På den datorn kommer min film om rörelseleken att visas. detta är tanken om utställningen i korta drag.

Känns som om att jag har mycket att göra nu. Många lösa trådar som jag ska knyta samman. Varje lek behöver sin finjustering, men allt råmaterial är klart. Det var en inspirerande handledning. Nu är det jobba, jobba, jobba som gäller. 




Imorgon ska jag se vad jag kan göra med filmen om rörelseleken. jag var ju nöjd med den så det var jobbigt att höra att det var flera som inte riktigt förstod min tanke. Det som jag hade gjort medvetet (klippt musiken rakt av) tycktes ur andras ögon se amatörmässigt ut. Sorgligt. Får se om jag kan zooma in en hand som trycker på en knapp på cd-spelaren. Det är jobbigt att fortsätta med filmen, men det får jag fixa, eftersom jag vill att det ska vara tydligt. Jag hoppas att instruktionen till hur man leker leken (som ska finnas på bloggen) också gör det tydligare.

Imorgon ska jag även börja med bloggen. Jag ska under den gestaltningsdel som är kvar bygga upp skelettet/ramen till bloggen genom att lägga in titel, undertitel och inläggens titlar. Jag kommer att lägga in bilder till inläggen, men texten kommer jag att vänta med eftersom den kommer att ta form mer under textdelen av examensarbetet. Jag kommer att länka till min blogg så att ni andra kan följa och kommentera den.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar