11 nov. 2010

Matematiska aktiviteter

På morgonen har jag läst lite ur boken "Det matematiska barnet" av Ida Heiberg Solem och Elin Kirsti Lie Reikerås.





Här är lite av det som jag fastnade för:

”Matematik utvecklas och uttrycks genom att man pendlar mellan handling och tänkande –genom matematiska aktiviteter.” (Heiberg Solem, Lie Reikerås, 2004, s.10)

Alan Bishop har formulerat sex fundamentala matematikaktiviteter. Genom att se på matematik genom indelningarna får vi en bredare och mer mångsidig uppfattning om vad matematik i barnens värld kan vara.

1. Förklaring och argumentation
Motiveringar och förklaringar, resonemang och logiska slutsatser. Barn sätter ord på sina tankar, de diskuterar med andra och försöker förstå och förklara.

2. Lokalisering
Att hitta, orientera sig i rummet –lokalisering och placering.
Barn lär sig hitta på förskolan, vägen hem och vart olika saker finns i affären. Vi skapar mentala kartor för att orientera oss i omgivningen.

3. Design
Former och figurer, mönster och symmetri, arkitektur och konst.
Barn hittar likheter och skillnader på föremål. Form hjälper de att se skillnad på saker. Genom att sätta ihop former kan man skapa mönster. Barn gör mönster genom att pärla, måla, göra spår i sanden.

4. Räkning
Räkning, antalsord, räknesystem och talsystem.
Barn visar med hjälp av fingrarna hur gamla de är. Barn rabblar upp tal, spelar spel med tärningar, sjunger sånger om talramsor, sparar pengar i sin sparbössa.

5. Mätning
Jämförelser, måttenheter och mätsystem, längd, area, volym, tid, vikt och pengar.
Barn jämför vem som är längst och vem som är äldst. De mäter upp sand i sandformar och då får en uppfattning om volym. När man bakar är det viktigt med hur mycket av varje ingrediens som ska ner i bunken.

6. Lekar och spel
Rollekar, rollspel, fantasilekar, kurragömma, strategispel, tärningsspel, pussel.
Barn leker på olika sätt beroende på ålder och situation. Rolleken bygger på föreställningen om en handling, en ordningsföljd och ett logiskt samband. I många spel utmanas barn att räkna och att tänka logiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar