29 nov. 2010

Para ihop

Att para ihop saker, bilder och företeelser är matematik.
De amerikanska forskarna Gelman och Gallistels har utvecklat fem principer inom matematiken, och en av de fem är: ett till ett-principen. Principen innebär att man kan ordna föremål parvis. Principen gör det möjligt att kvantifiera genom att bilda par. (Små barns matematik, Doverborg mfl, 2006)

Jag vill utgå ifrån barnens vardag och det som de har runt omkring sig. När det kommer till att para ihop föremål är kläder ett väldigt bra material eftersom det är något som de kan relatera till. Och i förskolan värld är det mycket av och påklädningssituationer. I boken "Små barns matematik" (Doverborg mfl, 2006) finns ett exempel på en lek där alla barnen tar av sig sin strumpor och lägger de in en blandad hög i mitten av samlingsringen. Barnen får i uppgift att hitta ett par strumpor (inte sina egna) och ge det paret till det barnet som äger strumporna. Detta är en bra och rolig lek som lär barnen att urskilja likheter och skillnader som är viktiga när man ska para ihop.

Jag har utvecklat leken och tänker att man kan göra detta med vantar och skor också. Ett förslag är att man kan fota barnens stövlar/skor/sandaler och göra ett memory av det. Ett annat förslag är att man tar barnens vantar eller skor och gömmer de i ett rum och så ska barnen hitta sitt egna par.








2 kommentarer:

  1. jag gillar idén med att visa bloggen på utställningen, det kommer bli tydligt som bara den!

    SvaraRadera
  2. Tack. Jag gillar den idén oxå. Men då tänkte jag göra en ny blogg som är helt inriktad på material, lekar, instruktioner och så vidare. Hur låter det? Hoppas att bloggen gör min film tydlig också.

    SvaraRadera