3 nov. 2010

Mitt PM



”Matematik i förskolan 
–Tillverkandet/skapandet av ett underlag för mattelekar.”

Presentation:
Jag heter Anna Bengtsson, är 26 år, och jag bor utanför Göteborg i Ale kommun, i Nol. Jag har läst ”skapande verksamhet för tidigare åldrar” som inriktning och ”matematik i barnens värld” och ”didaktik med inriktning mot tal-, läs- och skrivutveckling” (båda 30 hp vardera) som specialiseringar. Jag får behörighet i förskolan, förskoleklass och i skolår 1 och 2.

Ämnets bakgrund:
Jag tycker att det är viktigt med matematik redan på förskolan, för att barnen ska få en tidig förståelse för matematiken. Matematik anses ofta vara abstrakt, och det vill jag ändra på. Jag vill tillverka/skapa ett konkret och didaktiskt material som ska vara utgångspunkten för mattelekar inom förskolan. Materialet kan vara sagopåsar med matteproblem, uppdragskort, fiskedamm med olika begrepp, bilder till mattesånger, ”masken i asken”, mattespel och mycket annat.

Syfte:
Syftet är att skapa/tillverka ett konkret material för mattelekar med små barn. Syftet är också att med hjälp av litteratur och forskningsunderlag argumentera för varför matematik i förskolan (tidig ålder) är viktig. Utifrån litteraturen vill jag visa på olika principer och kunskapsområden som är viktiga för små barn.

Frågeställningar:
I Lpfö 98 (förskolans läroplan) finns det strävandemål att utveckla barns matematiska intresse.

”Förskolan skall sträva efter att varje barn (”[…]”)
• utvecklar sin förmåga att upptäcka och använda matematik
i meningsfulla sammanhang,
• utvecklar sin förståelse för grundläggande egenskaper i begreppen
tal, mätning och form samt sin förmåga att orientera sig i tid och rum”

  • Hur ska vi pedagoger uppfylla dessa mål?
  • Är det viktigt med matematik för yngre barn? Varför och på vilket sätt?
  • Hur kan man göra matematik konkret för små barn?
  • Vad finns det för lämpliga material att använda i förskolan i matematik?

Dessa frågor vill jag fundera kring och utifrån böcker om små barn och matematik hitta teorier och utgångspunkter till materialet jag ska tillverka/skapa.

Litteratur och inspiration:
De böcker jag har införskaffat för examensarbetet är:

Doverborg, Elisabeth & Pramling, Ingrid (1999). Förskolebarn i matematikens värld.
Stockholm: Liber. 146 s.

Doverborg, Elisabet & Emanuelsson, Göran (red) (2006). Små barns matematik. Göteborg:
Göteborgs universitet, NCM. 190 s.

Heiberg Solem, Ida & Reikerås Lie, Elin Kirsti (2004). Det matematiska barnet.
Stockholm: Natur och Kultur. 344 s.


Dessa böcker ska jag försöka få tag i:

Kaye, Peggy (2006). Barnens bästa matte och läslekar. Jönköping: Brain books. 344 s.

Molander, Kajsa. m.fl. (2005). Att lära in matematik ute. Naturskoleföreningen.
134 s.

Som inspiration till vad jag kan tillverka/skapa för material har jag en förskolepedagog på min vfu– plats (verksamhetsförlagd utbildning), till hjälp. Hon har läst kurser i matematik för små barn och har skapat mattematerial. Jag kommer också att hämta inspiration från kursen ”matematik i barnens värld” som jag har läst.

Teoretiska utgångspunkter:
Förutom litteratur och forskning runt matematik funderar jag på att min rapport/skriftliga del ska utgå från det sociokulturella perspektivet på lärandet och Lev Vygotskijs litteratur om fantasi, kreativitet och lärande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar