14 dec. 2010

Skriver och läser och skissar

Idag har det gått lite bättre med skrivandet. Läser mycket spännande och bra litteratur. Försöker vifta bort stressen och pressen.

Jag kommer inte på den frivilliga grupphandledningen idag, så lycka till!! :) Känner att jag måste lägga tid och energi på skrivandet. Om ni i gruppen bestämmer någon dag vi ska ses eller något annat vänligen meddela mig detta.

Jag har också en fråga som Hanna väckte till liv. Hon undrade om mina podier ska vara i barn-nivå eftersom lekarna är till för barn. Det kan ju komma barn på utställningen och då skulle det ju vara roligt om de kunde se och leka. Men samtidigt kanske det bli jobbigt för oss vuxna med lekarna på så låg nivå?  
Vad säger ni andra? Jag har tänkt att "Fånga fisk" ska vara på ett bord med stolar till så att man kan sitta vid fiskarna. Och då är det ju anpassat till både barn och vuxna. Men de andra podierna? Kanske ha blandat hög och låga podier?

Skiss på min utställning

Jag har ritat en första skiss på hur jag tänker mig utställningen. Jag tänkte ha grejerna i sammanslutning med en vägg och sätta skärmar så att det blir ett rum. Detta för att skapa avgränsningar som visar min del i den stora utställningen.

1. Masken i asken
Askarna och maskarna på ett högt podie.


2. Matte-memory
Eftersom många av samlingarna på en förskola görs på golvet tänkte jag att en av mina lekar kunde vara på golvet. Jag tänkte ha kuddar eller sittdynor i en ring runt matte-memoryt som marker vart man kan sätta sig ner.

3. BURR
BURR med färger och BURR med geometriska figurer. De inplastade korten ska ligga på ett högt podie.

4. Rörelse-film
En bärbar dator med filmen på och ett par hörlurar. På vilken nivå ska detta podie vara?

5. Bloggen
I mitten, centralt i mitt rum tänkte jag att bloggen kunde stå på ett högt podie (för att det är bekvämt som vuxen att ha det på ett högt podie). 

6. Fånga fisk
Ett bord med fiskar och fiskespö och stolar runt bordet, som bjuder in till att fånga fisk. De tre burkarna ska vara med för att visa att det går att anpassa leken till olika nivåer. Behöver leksakerna vara med? Ex. bollar, klossar, burkar? Utan de så går det ju inte att leka leken fullt ut. Behövs det? Eller räcker det att leken "demonstreras"?






3 kommentarer:

  1. Hej, nu har jag äntligen hittat hit! Jag har ett förslag: Man kan ju ställa fram små "pallar" för de mer kortväxta att kliva upp på för att komma i rätt höjd? =)

    SvaraRadera
  2. jag tycker nog inte du ska bygga ett rum. aulan är så stor så du behöver inte "avgränsa" dig. jag hade hellre sett dina saker på rad eftersom de inte ska kommunicera med varandra. annars kanske du kommer få frågor på det. Bloggen hade jag haft sist så man kan titta på den efter man sett alla lekar i fysisk form.
    jag o camilla var o byggde igår, hon har tänkt att använda ganska många skärmar till hennes "labyrint" så snacka med henne om du behöver skärmar.

    SvaraRadera
  3. Emi: Tack för förslaget. Om jag hittar pallar var det ju en jättbra idé.

    Lovisa: ja, jag vet inte riktigt om detta med sakerna på rad. Det blir så utspritt då? Eller? En tanke med att ha det i ett rum är att det blir samlat och man får det lättare att överskåda allt.

    SvaraRadera