15 dec. 2010

Skiss 1 och skiss 2

Efter Lovisas kommentar i förra inlägget har jag gjort en skiss till där mattelekarna är på rad och bloggen är sist. Titta och jämför. Vad tycker du? 
En kompis till mig tyckte att jag kunde ha pallar till de höga podierna så att barn kan ställa sig på de och se ändå. Bra idé tycker jag.


Skiss 1





Skiss 2




1. Masken i asken
Askarna och maskarna på ett högt podie.


2. Matte-memory
Eftersom många av samlingarna på en förskola görs på golvet tänkte jag att en av mina lekar kunde vara på golvet. Jag tänkte ha kuddar eller sittdynor i en ring runt matte-memoryt som marker vart man kan sätta sig ner.

3. BURR
BURR med färger och BURR med geometriska figurer. De inplastade korten ska ligga på ett högt podie.

4. Rörelse-film
En bärbar dator med filmen på och ett par hörlurar. På vilken nivå ska detta podie vara?


5. Bloggen
I skiss 1 är bloggen i mitten, i centrum av alla lekar. I skiss 2 är den sist som avslutning och förklaring till lekarna. Jag tänkte att bloggen kunde stå på ett högt podie (för att det är bekvämt som vuxen att ha det på ett högt podie). 

6. Fånga fisk
Ett bord med fiskar och fiskespö och stolar runt bordet, som bjuder in till att fånga fisk. De tre burkarna ska vara med för att visa att det går att anpassa leken till olika nivåer. Behöver leksakerna vara med? Ex. bollar, klossar, burkar? Utan de så går det ju inte att leka leken fullt ut. Behövs det? Eller räcker det att leken "demonstreras"?




2 kommentarer:

  1. jag gillar skiss 1, det är mer rörelse i den. Den refererar mer till en förskola också. Dock vet jag inte om du behöver skiljeväggarna. Jag tror väldigt många vill vara nära en vägg, så jag kan se för mig din i mitten av rummet. Eller hade du en speciell tanke med skiljeväggarna?

    SvaraRadera
  2. Tack Merete för din kommentar. Ja, jag gillar oxå idén med att ha rörelse och sakerna lite mera samlade. Tanken med skiljeväggarna är att skapa ett rum i rummet. Men det kanske inte är nödvändigt? Från början tänkte jag mig nog att ha utställningen i mitten, men nu vet jag inte?

    SvaraRadera