18 jan. 2011

Komplettering

Idag och igår har jag suttit och kompletterat textdelen och gestaltningen. Jag har försökt förtydliga och uppdatera texten så gott jag kunnat. Jag fick i uppgift att komplettera leken Burr. Examinatorn ville att jag skulle göra den lite mer mottaglig för sinnena. Kanske i 3D. Att göra de geometriska formerna i 3D tycker inte jag fungerar eftersom de då bli andra begrepp för barnen att lära in. Tex. blir en kvadrat i 3D inte en kvadrat utan en kub. Så jag har experimenterat att göra formerna i foamboard istället. Här är resultatet:





Jag tycker att de gröna formerna bjuder in barnen att känna på hur formerna är uppbyggda. De kan känna inuti med sina fingrar och känna om det är runt, hörnen eller långsidor.

Burr med färger är jag ännu osäker på hur jag ska utveckla. Kanske ska jag göra tygbitar i färger istället för papper så att barnen får känna något mjukt. Jag vill inte att färgerna ska representera olika saker exempelvis att blå är hårt, grönt är mjukt, rött är strävt eller rosa är knottrigt. Det vill jag inte för att det ä färgernas namn sm ska läras in och då kan det lätt bli förvirrande om färgerna står för olika saker. Det är viktigt att färgerna har samma form och känn likadant eftersom då blir det lättare att se att det är färgen som skiljer de åt.

2 kommentarer:

  1. Bra Anna, jag tycker du har löst din komplettering bra. Jag vet att du tyckte det var lite svårt att införa andra former och begrepp. Jag tycker du har löst detta problemet bra + att jag tycker som du skriver att det är bra när barnen får känna på formerna.
    Bra jobbat Anna

    SvaraRadera
  2. Tack Merete! Vad härligt att höra ditt beröm :) Det är stärkande. Men känner mig fortfarande osäker. Har mailat bilder till lärare S, får se vad hon säger. Kram

    SvaraRadera