30 nov. 2010

Dagens grupphandledning

Idag fick jag möjligheten att visa upp det som jag ännu inte hunnit visa för gruppen. Det var skönt, men tiden var knapp så det blev lite stressigt. Jag har så många olika delar som jag vill visa och utveckla, därför känner jag mig nog stressad vid grupphandledningarna.

Nu har tanken om själva utställningen börjat klarna. Idag var första gången jag diskuterade idén om utställningen och med ens verkade det självklart. Kanske dumt att säga så för då behöver jag säker ändra en massa. Men grundidén är klar. Idén är att jag ska skapa en blogg där jag samlar min lekar, både i foto, text och film. Från bloggen ska andra pedagoger kunna hämta inspiration, idéer och tips till mattelekar i förskolan. Bloggen ska finnas med på en bärbar dator i utställningen. De flesta lekarna ska ligga på olika podier eller bord med tillhörande titel och en eventuell kortfattad sammanfattning till. Bloggen ska finnas med i utställningen så att man kan läsa om hur man gör leken med barnen och hur man som pedagog kan skapa materialet. På ett podie ska ännu en bärbar dator stå med hörlurar till. På den datorn kommer min film om rörelseleken att visas. detta är tanken om utställningen i korta drag.

Känns som om att jag har mycket att göra nu. Många lösa trådar som jag ska knyta samman. Varje lek behöver sin finjustering, men allt råmaterial är klart. Det var en inspirerande handledning. Nu är det jobba, jobba, jobba som gäller. 




Imorgon ska jag se vad jag kan göra med filmen om rörelseleken. jag var ju nöjd med den så det var jobbigt att höra att det var flera som inte riktigt förstod min tanke. Det som jag hade gjort medvetet (klippt musiken rakt av) tycktes ur andras ögon se amatörmässigt ut. Sorgligt. Får se om jag kan zooma in en hand som trycker på en knapp på cd-spelaren. Det är jobbigt att fortsätta med filmen, men det får jag fixa, eftersom jag vill att det ska vara tydligt. Jag hoppas att instruktionen till hur man leker leken (som ska finnas på bloggen) också gör det tydligare.

Imorgon ska jag även börja med bloggen. Jag ska under den gestaltningsdel som är kvar bygga upp skelettet/ramen till bloggen genom att lägga in titel, undertitel och inläggens titlar. Jag kommer att lägga in bilder till inläggen, men texten kommer jag att vänta med eftersom den kommer att ta form mer under textdelen av examensarbetet. Jag kommer att länka till min blogg så att ni andra kan följa och kommentera den.



29 nov. 2010

Para ihop

Att para ihop saker, bilder och företeelser är matematik.
De amerikanska forskarna Gelman och Gallistels har utvecklat fem principer inom matematiken, och en av de fem är: ett till ett-principen. Principen innebär att man kan ordna föremål parvis. Principen gör det möjligt att kvantifiera genom att bilda par. (Små barns matematik, Doverborg mfl, 2006)

Jag vill utgå ifrån barnens vardag och det som de har runt omkring sig. När det kommer till att para ihop föremål är kläder ett väldigt bra material eftersom det är något som de kan relatera till. Och i förskolan värld är det mycket av och påklädningssituationer. I boken "Små barns matematik" (Doverborg mfl, 2006) finns ett exempel på en lek där alla barnen tar av sig sin strumpor och lägger de in en blandad hög i mitten av samlingsringen. Barnen får i uppgift att hitta ett par strumpor (inte sina egna) och ge det paret till det barnet som äger strumporna. Detta är en bra och rolig lek som lär barnen att urskilja likheter och skillnader som är viktiga när man ska para ihop.

Jag har utvecklat leken och tänker att man kan göra detta med vantar och skor också. Ett förslag är att man kan fota barnens stövlar/skor/sandaler och göra ett memory av det. Ett annat förslag är att man tar barnens vantar eller skor och gömmer de i ett rum och så ska barnen hitta sitt egna par.








Masken i asken

Idag har jag provat att göra "masken i asken".
Syftet är att öva upp förmågan att dela upp tal. Exempelvis hur kan man dela upp talet fem? Hur många olika sätt finns det? Detta är ett bra sätt att synliggöra subtraktion för barnen.

Det som behövs:
  • en tändsticksask
  • en tråd
  • pärlor
Träd pärlor på en tråd och knyt ändarna av tråden. Hur många pärlor du ska träda på beror på vilket antal du vill öva med barnen. Om det är första gången du gör detta med barnen eller att barnen är väldigt unga kan du börja med att ha två pärlor. Man kan göra olika maskar från 2 till 10 pärlor och öva olika antal olika gånger.





Gör såhär:
Titta tillsammans med barnen hur många pärlor maskens kropp består av. Räkna pärlorna på olika sätt, framlänges, baklänges. Ta fram asken (tändsticksask) och berätta om att detta är maskens hus. Masken kryper in i  huset och så stänger vi huset. Hur många pärlor av maskens kropp är inne i huset?
Hur vet man det?
Hur många är utanför huset?
Öppna huset och titta hur många det är.





26 nov. 2010

Filmen klar!!


Idag har jag gett mig på Moviemaker igen. Och med hjälp av ett av mina favoritprgram: Audacity har jag fixat ihop en grymt bra första film :) Kvaliteten är ju inte superbra och jag har inte lagt ner så mycket tid på själva bilderna och texten, men jag hoppas att den duger. Jag vill ju visa att man kan göra detta lite snabbt och lätt eftersom tid är ju något dyrbart, även i förskolan. Jag vill gärna ge mig i kast att försöka skapa en snygg och proffsig blogg som andra pedagoger kan hämta inspiration ifrån när det gäller mattelekar i förskolan.





Det kommer självklart vara någon som frågar om valet av låten. Då kan jag svara att jag vet en förskola där barnen har denna låt som sin favorit, så därför :)

25 nov. 2010

Fotat

Fick hjälp av Julia idag att fotografera mitt "hela havets stormar a la placeringsord" idag. Det gick jättebra. Väl hemma har jag försökt klura ut hur monkeyjam fungerar men har inte lyckats alls. Nu har jag gett mig på moviemaker, det går bättre men inte bra. Upprörd. Det är trist att lägga ner en massa tid att lära sig ett program när jag bara vill testa lite. Frustration! Men så är det ju. Jag vill ju visa min fina lilla film, men eftersom jag är lååångt ifrån klar får ni några bilder istället. Om någon känner för att hjälpa mig att få det funka i moviemaker i morgon snälla hör av dig till mig.... Thanks!


22 nov. 2010

BURR!!

Nu snöar det och då uttrycker många "BURR!!". Men Burr är också en lek. Jag läste i en bok hur man kunde leka Burr med saker man hittar i naturen. Så jag har förvandlat leken till att passa som mattelek. Exempelvis kan Burr vara till hjälp när man vill att barnen ska lära sig färger. När man har samling med barnen lägger man ut ett antal färger i mitten och så får ett barn vända sig om eller gå ut från rummet. De andra som är kvar bestämmer vilken färg som är Burr (kanske gul). När barnet kommer tillbaka får h*n peka på en färg (kanske blå). De andra säger "blå går bra". Barnet pekar kanske på röd. De andra säger "röd går bra". Så pekar barnet på gul. Då skriker alla andra "Burr". Och så får ett nytt barn gå ut. Med hjälp av leken Burr får barnen upprepning av färgerna. Upprepning är ett bra sätt att lära sig ord och begrepp på.


Laminerade rektanglar med olika färger












Man kan också göra Burr med geometriska former. Jag tänkte att man kunde ha både stora och små former så att man till exempel får säga: "liten cirkel" går bra. Jag valde att ha formerna i samma färg (den lilla cirkel är grå för att färgen i skrivaren tog slut) så att barnen kan koncentrera sig på vad som skiljer de olika formerna åt.

  
Geometriska former

19 nov. 2010

Spånar och samlar


Har läst i böcker och gått igenom anteckningar från mattekursen. Skissat på idéer utan någon framgång. Vart en trög dag. Kroppen längtar tills min mun säger "Nu är vi klara för idag, låt oss ta helg!!" Det är precis vad munnen kommer att säga när fingrarna har skrivit klart detta blogg-inlägg :) Hurra!!


Här i min röra funderar jag :)



Idag har jag kommit fram till att jag vill fila på lekar som knyter an till/övar/ger erfarenheter av: 

  • Rumsuppfattning
  • Pre-algebra (utveckla barns begynnande algebraiska tänkande)
  • Subitizing (Att man har automatiserat förhållandet mellan räkneord och talbild, ex. när man slår med en tärning och sex prickar kommer upp så vet man direkt att det är "en sexa")
Har spånat lite men inte kommit fram till så mycket.

Pasta är billigt och bra material för mattelek men vet inte riktigt hur jag ska få till det. Jag tror att jag hakar upp mig på att det jag "kommer på" redan har kommits på av någon annan. 
Nä, nu är det helg! Trevlig helg alla!!


Pasta är bra material, men till vad?


18 nov. 2010

Förtydliga mitt syfte

Jag vill visa på hur man kan leka matematik i förskolan. Jag vill med min gestaltning och med min text visa hur man kan synliggöra matematiken och göra den begriplig. Min text ska visa varför det är viktigt att leka matematik redan i förskolan. Min text ska förklara vad för typ av matematisk aspekt varje lek/spel som jag har gjort övar och synliggör. Jag kommer att knyta an till litteratur och författare som ger min gestaltning och min text stöd. Texten ska också berätta hur enkelt det är som pedagog på en förskola att skapa mattelekar. Jag kommer att beskriva hur jag gjorde och ge förslag på vad man kan använda för material. 








17 nov. 2010

Att vara i en process

Stegen som jag trampar för mig någonstanns.
Snubblar jag så svider det.
Men jag måste upp igen.
Gå vidare.


När jag skapar så formar jag något.
Detta något som jag ännu inte kan se.
Jag misslyckas men jag fortsätter att forma och att själv formas.


Slutmålet kan inte skapas om inte processen först har startat.
Ett kaos, ett virrvarr, en ångestgrop.
Men något tar form mitt i allt.


Gå vidare

På grupphandledningen igår var det blandade känslor. Det är jobbigt att var i en process. Jag är mycket stressad. Och det tog i över hand. Men så är det ibland. Idag träffade jag Nike för en kort enskild handledning. Kändes skönt, jag förstod nog mer av tanken med gestaltning och hur jag ska applicera det på mitt arbete...hur mitt arbete ska fortsätta växa.

Jag har lämnat fiskarna en stund, de vilar i sin damm. Nu skissar jag på en idé med rörelse i rummet. Att barnen själv med sina kroppar ska få erfara de begreppen (placeringsord/lokaliseringsord) som det handlar om i fiskedammen. Jag har också samlat in muggar (tack kära sponsor Mc'Donalds) som jag ska göra mitt memory av.

16 nov. 2010

Grupphandledning idag



Det borde vara handledning oftare, för idag har jag haft eld i rumpan när det gäller att komma igång med saker och ting. Känns om en bra dag, har skrivit ut och laminerat in uppdragslappar. Har experimenterat lite med magnet, kardborreband och vilket lim som funkar.




Har också varit på min vfu-förskola och lånat "några" böcker av Jenny som arbetar där. Med några menar jag åtta stycken :) Känns skönt att veta att jag har en del litteratur om ämnet :)



Nu måste jag verkligen skynda mig om jag ska hinna med bussen till stan.


15 nov. 2010

Ny vecka -nya tag

Den nya veckan kanske inte började så bra. Hade sömnproblem så jag somnade inte förens 04:30 i morse, en aning trött och seg idag. 

Idag har jag börjat forumlera de uppdrag som ska sitta bakom fiskarna. Jag har börjat med uppdrag utifrån placeringsord. Jag har gjort två olika typer av uppsättningar. Den ena är placeringsord och antal och den andra är placeringsord, antal och färg. Nu har jag några fler firrar i fiskedammen också. Det går fortfarnde väldigt långsamt och jag har svårt att hitta motivationen. Men jag har bestämt mig för att detta ska bli en bra vecka, så då ska det bli så också! 





I morgon ska jag till Jenny på förskolan igen och låna böcker av henne. Terry skulle kolla på jobbet om han kunde hitta något till mitt memoryspel, om han inte hittar något så funderar jag på att köpa glöggmuggar i papper.



12 nov. 2010

Äntligen fredag!

Nu får det räcka. Äntligen helg!! Idag har jag fortsatt med 2D-fiskarna, jag blir nöjd med de. Har också vart i stan och försökt hitta material, ganska värdelöst gick det, men köpte kardborreband i alla fall. Denna veckan har varit mestadels plågsam. Just nu hatar jag att vara i ett projekt. Det är segt, klibbigt, tvingande och inte roligt. Ska bli gott med helg och ladda krafterna.

11 nov. 2010

Se matematiken, synliggöra den

"(...) att för att erövra matematikens värld måste pedagogen hjälpa barn att se, uppfatta och förstå matematikens språk (...)" (Doverborg, Pramling Samuelsson, 2007, s. 7)

Hur kan vi hjälpa barnen i förskolan att erövra matematiken?
Jag tror att det handlar mycket om att synliggöra, att visa på matematiken i barnens vardag. Det kan man göra när barnen leker fritt och även under samlingar. Min begrepps-fiskdamm ska bidra till att barnen får höra och erfara matematiska begrepp såsom jämförelseord (ex: kort, kortare, kortast) och placeringsord (ex: uppe på, innanför, i mitten).

"Att låta barn, uppleva olika aspekter av matematik, och gradvis erövra begreppen genom att vuxna hjälper dem sätta ord på erfarandet, måste vara grunden för lärandet i förskolan." (Doverborg, Pramling Samuelsson, 2007, s. 8)










Matematiska aktiviteter

På morgonen har jag läst lite ur boken "Det matematiska barnet" av Ida Heiberg Solem och Elin Kirsti Lie Reikerås.





Här är lite av det som jag fastnade för:

”Matematik utvecklas och uttrycks genom att man pendlar mellan handling och tänkande –genom matematiska aktiviteter.” (Heiberg Solem, Lie Reikerås, 2004, s.10)

Alan Bishop har formulerat sex fundamentala matematikaktiviteter. Genom att se på matematik genom indelningarna får vi en bredare och mer mångsidig uppfattning om vad matematik i barnens värld kan vara.

1. Förklaring och argumentation
Motiveringar och förklaringar, resonemang och logiska slutsatser. Barn sätter ord på sina tankar, de diskuterar med andra och försöker förstå och förklara.

2. Lokalisering
Att hitta, orientera sig i rummet –lokalisering och placering.
Barn lär sig hitta på förskolan, vägen hem och vart olika saker finns i affären. Vi skapar mentala kartor för att orientera oss i omgivningen.

3. Design
Former och figurer, mönster och symmetri, arkitektur och konst.
Barn hittar likheter och skillnader på föremål. Form hjälper de att se skillnad på saker. Genom att sätta ihop former kan man skapa mönster. Barn gör mönster genom att pärla, måla, göra spår i sanden.

4. Räkning
Räkning, antalsord, räknesystem och talsystem.
Barn visar med hjälp av fingrarna hur gamla de är. Barn rabblar upp tal, spelar spel med tärningar, sjunger sånger om talramsor, sparar pengar i sin sparbössa.

5. Mätning
Jämförelser, måttenheter och mätsystem, längd, area, volym, tid, vikt och pengar.
Barn jämför vem som är längst och vem som är äldst. De mäter upp sand i sandformar och då får en uppfattning om volym. När man bakar är det viktigt med hur mycket av varje ingrediens som ska ner i bunken.

6. Lekar och spel
Rollekar, rollspel, fantasilekar, kurragömma, strategispel, tärningsspel, pussel.
Barn leker på olika sätt beroende på ålder och situation. Rolleken bygger på föreställningen om en handling, en ordningsföljd och ett logiskt samband. I många spel utmanas barn att räkna och att tänka logiskt.

10 nov. 2010

Tvivel, tvång och onödigt lång rast

Ja, min rubrik sammanfattar dagen ganska bra tycker jag. Gav mig på foamborden med skalpell, åh, va det var svårt att få raka, fina, jämna kanter. Hjälp! Någon som kan tipsa om hur jag kan göra? Eller så kanske det är extremt svårt att få pilliga smådetaljer med fina jämna kanter...




Bukfenan blev väldigt ojämn...tips?



 Så skulle jag måla foamborden med akryl men jag hade bara mest oljefärger och det var skitjobbigt att måla med på foamborden...så jag har slitit mitt svarta hår idag. Ska se i morgon om jag kan måla med akvarell med pyttepyttelite vatten istället för oljefärg. Jag har en sådan panik över tiden (redan!!). Mycket tvång och tvivel har bott i min mage idag, bläh!


En glad 3D-fisk
   
      
 Två laminerade firrar som är ute på en onsdagssimtur!


Jag åkte och lånade en lamineringsmaskin hos mina föräldrar. Åt lunch med mamma och sedan råkade jag bara vips åka till min svägerska som var hemma med en sjuk söt liten brorson. Det blev två koppar kaffe och tafatt. En onödigt lång rast men men, det var det värt. Väl hemma laminerade jag två fiskar. Det är två lager ritpapper och ett lager plast. Känns rätt hållbart och när jag la de på det blåa tyget kände jag mig nöjd. Får se om jag fortsätter med foambords-fiskar i 3D eller om jag gör både 3D och 2D-fiskar....hummm....


Som ni kanske märker så är jag jätteduktig på att vara negativ och ha svårt att tro på det jag gör. Men det brukar lösa sig med tiden.

5 nov. 2010

Hemma

 Är hemma och kluddar idag.


 Fler fiskar till fiskedammen har det blivit.






Jag har också börjat skissa på ett matte-memory av muffinsformar. 
Tyvärr är formarna för klena så jag har klistrat ihop de två och två, men det blir inte riktigt bra. 
Några förslag på något annat jag kan ha? 
Memoryt ska öva barnen att känna igen siffrorna. Jag ska göra en nivå svårare också då barnen ska para ihop siffran med rätt antal figurer, kanske äpplen, hello Kitty, spiderman eller något annat kul.

4 nov. 2010

Förmiddag, eftermiddag och kväll den första kreativa dagen

Förmiddag:
Sitter på HDK. Vill ha ramar för x-jobbet. Vägledning? Utsätta sig för processen? Eller vad? Känner ett lugn men ändå så ensam. Anna och Sara berättade precis att de ska skriva text istället...ledsamt, men jag förstår dem. Känns som jag kommer bli all alone här på scary HDK. Jag känner mig ännu mera ensam. Undrar vad de andra gör idag? De som brukar vara här på HDK....

Har börjat. Jag har gjort fiskar till min fiskedamm. Fiskarna ska ha uppdrag på baksidan som ska bidra till att barnen får öva begrepp såsom längre, kortare, färre, tung, lätt, antal och färger. Jag tänkte göra två nivåer på uppdragen, en lättare och en svårare. Funderar på om det är dyrt att köpa magneter...tunna magneter som jag kan ha på baksidan fiskarna, under uppdragskorten...så fiskar man upp de med ett metspö med en magnet på.

Ringde Jenny på min vfu-förskola. Vi ska ses på tisdagmorgon och jag ska få tips och idéer om mattematerial som jag kan göra. Ska bli skoj att få träffa pedagogerna och barnen igen, har saknat de!


 



Eftermiddag:
Träffade Lovisa och två andra (förlåt men jag kommer inte ihåg vad ni heter) från gruppen i cafét. Fatta vad glad jag blev! Kändes jättebra att få kontakt och prata lite. Känner mig som sagt lätt förrvirrad och osäker men men.


Kväll:
Fick sms av Nike att jag ska få individuell handledning med Katti på måndag. Toppen, precis vad jag behöver. Känns lite bättre nu.

//AnnA

3 nov. 2010

Mitt PM



”Matematik i förskolan 
–Tillverkandet/skapandet av ett underlag för mattelekar.”

Presentation:
Jag heter Anna Bengtsson, är 26 år, och jag bor utanför Göteborg i Ale kommun, i Nol. Jag har läst ”skapande verksamhet för tidigare åldrar” som inriktning och ”matematik i barnens värld” och ”didaktik med inriktning mot tal-, läs- och skrivutveckling” (båda 30 hp vardera) som specialiseringar. Jag får behörighet i förskolan, förskoleklass och i skolår 1 och 2.

Ämnets bakgrund:
Jag tycker att det är viktigt med matematik redan på förskolan, för att barnen ska få en tidig förståelse för matematiken. Matematik anses ofta vara abstrakt, och det vill jag ändra på. Jag vill tillverka/skapa ett konkret och didaktiskt material som ska vara utgångspunkten för mattelekar inom förskolan. Materialet kan vara sagopåsar med matteproblem, uppdragskort, fiskedamm med olika begrepp, bilder till mattesånger, ”masken i asken”, mattespel och mycket annat.

Syfte:
Syftet är att skapa/tillverka ett konkret material för mattelekar med små barn. Syftet är också att med hjälp av litteratur och forskningsunderlag argumentera för varför matematik i förskolan (tidig ålder) är viktig. Utifrån litteraturen vill jag visa på olika principer och kunskapsområden som är viktiga för små barn.

Frågeställningar:
I Lpfö 98 (förskolans läroplan) finns det strävandemål att utveckla barns matematiska intresse.

”Förskolan skall sträva efter att varje barn (”[…]”)
• utvecklar sin förmåga att upptäcka och använda matematik
i meningsfulla sammanhang,
• utvecklar sin förståelse för grundläggande egenskaper i begreppen
tal, mätning och form samt sin förmåga att orientera sig i tid och rum”

  • Hur ska vi pedagoger uppfylla dessa mål?
  • Är det viktigt med matematik för yngre barn? Varför och på vilket sätt?
  • Hur kan man göra matematik konkret för små barn?
  • Vad finns det för lämpliga material att använda i förskolan i matematik?

Dessa frågor vill jag fundera kring och utifrån böcker om små barn och matematik hitta teorier och utgångspunkter till materialet jag ska tillverka/skapa.

Litteratur och inspiration:
De böcker jag har införskaffat för examensarbetet är:

Doverborg, Elisabeth & Pramling, Ingrid (1999). Förskolebarn i matematikens värld.
Stockholm: Liber. 146 s.

Doverborg, Elisabet & Emanuelsson, Göran (red) (2006). Små barns matematik. Göteborg:
Göteborgs universitet, NCM. 190 s.

Heiberg Solem, Ida & Reikerås Lie, Elin Kirsti (2004). Det matematiska barnet.
Stockholm: Natur och Kultur. 344 s.


Dessa böcker ska jag försöka få tag i:

Kaye, Peggy (2006). Barnens bästa matte och läslekar. Jönköping: Brain books. 344 s.

Molander, Kajsa. m.fl. (2005). Att lära in matematik ute. Naturskoleföreningen.
134 s.

Som inspiration till vad jag kan tillverka/skapa för material har jag en förskolepedagog på min vfu– plats (verksamhetsförlagd utbildning), till hjälp. Hon har läst kurser i matematik för små barn och har skapat mattematerial. Jag kommer också att hämta inspiration från kursen ”matematik i barnens värld” som jag har läst.

Teoretiska utgångspunkter:
Förutom litteratur och forskning runt matematik funderar jag på att min rapport/skriftliga del ska utgå från det sociokulturella perspektivet på lärandet och Lev Vygotskijs litteratur om fantasi, kreativitet och lärande.

Förvirrad? Oh JA!

Kaoset är i full gång -skoj. Men jag vet inget om något och det är mindre skoj. Nu har jag en blogg i alla fall, en bra start måste jag säga. Jag är något fundersam över starten av det gestaltande x-jobbet. Får vi ingen mer intro, inga verktyg till att sätta igång? Står rätt handfallen just nu men det få jag ta tag i morgon.